مهندس یاسر تقی زاده دانشجوی دوره دکتری این دانشکده در رشته مهندسی عمران گرایش برنامهریزی حملونقل، ۲۹ تیر ماه سال ۱۴۰۴ از رساله خود تحت عنوان « طراحی چندهدفه شبکه اتوبوسرانی با رویکرد کمینه کردن هزینههای واگذاری خطوط به بخش خصوصی»،« A new model for multi-objective bus network design considering the minimal cost for entering private sector» به صورت حضوری با راهنمایی دکتر شهریار افندیزاده دفاع مینماید.
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد:
برونسپاری خطوط اتوبوس به بخش خصوصی با کمترین هزینه ممکن، از مسائل مهم سازمانهای اتوبوسرانی در جهان است. تعداد مسافر، تواتر خط، تعداد ناوگان، مسیر خط و هزینههای عملیاتی، پارامترهایی هستند که در تعیین یارانه مورد نیاز برای واگذاری یک خط اتوبوس نقش دارند. این پارامترها، همان متغیرهای تصمیمگیری اصلی در مسئله طراحی شبکه اتوبوسرانی هستند که ارتباط بین این دو مسئله را برجسته میسازد. در این رساله، مدلی چندهدفه برای طراحی بهینه شبکه اتوبوسرانی ارائه شده که علاوه بر اهداف متداول مانند پوشش تقاضا و کاهش زمان انتظار، کمینهسازی یارانه مورد نیاز برای برونسپاری شبکه نیز مورد توجه قرار گرفته است. ابتدا، روابط ریاضی دقیقی برای برآورد یارانه شبکه توسعه داده شد که تمامی هزینههای عملیاتی، سرمایهگذاری و بالاسری بخش خصوصی در آن لحاظ شده است. سپس، یک مدل دوسطحی با دو تابع هدف ساخته شد که تابع اول بیانگر سطح سرویسرسانی و تابع دوم بیانگر یارانه مورد نیاز است. برای حل مسئله، از الگوریتم NSGA-II همراه با روشهای ابتکاری در مراحل مختلف استفاده شد. روش پیشنهادی در محیط C++ کدنویسی و برای شبکه مندل به عنوان نمونه آزمایشی و شبکه شهر تهران به عنوان یک نمونه بزرگمقیاس پیادهسازی گردید. در نمونه تهران، ۱۸ شبکه اتوبوسرانی نامزد در جبهه پارتو معرفی شدند و در نهایت دو شبکه (شبکههای ۵ و ۱۳) به عنوان جایگزین شبکه موجود پیشنهاد شدند. اگر هدف تصمیمگیر بهبود هر دو تابع سرویسدهی و یارانه باشد، شبکه ۵ گزینه مناسبی است؛ اما اگر اولویت اصلی کاهش هزینهها و یارانه باشد، شبکه ۱۳ بهترین انتخاب است. این شبکه، با حفظ پوشش تقاضای موجود، یارانه مورد نیاز بهازای هر نفر را به میزان ۱۰ درصد کاهش میدهد.
واژههای کلیدی: طراحی شبکه اتوبوسرانی، برونسپاری، یارانه، الگوریتم NSGA-II
آدرس ایمیل دانشجو: taghizadehtabarangmail.com
تاریخ برگزاری جلسه دفاع نهایی:
۱۴۰۴/۰۴/۲۹
نشانی مطلب در وبگاه دانشگاه علم و صنعت ایران: http://www.iust.ac.ir/find-32.17087.82047.fa.html برگشت به اصل مطلب