برگزاری آیین افتتاح اولین همایش بینالمللی و دومین همایش ملی باتری لیتیومی
با حضور مهمانان ویژه، آیین افتتاحیه اولین همایش بینالمللی و دومین همایش ملی باتری لیتیومی، صبح روز سهشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ در سالن آمفیتئاتر پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
آیین افتتاح اولین همایش بینالمللی و دومین همایش ملی باتری لیتیومی، با حضور مهندس نادری شریف (مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع- توان)، دکتر حسن سالاریه (رئیس سازمان فضایی ایران)، دکتر محمد علینژاد (معاون فناوری وزارت عتف)، دکتر خلخالی (معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور)، اعضای هیات مدیره و هیات علمی انجمن مهندسی خودروی ایران، رییس، اعضای هیات رئیسه و روسای دانشکدههای دانشگاه علم و صنعت ایران و جمعی از محققان و صنعتگران و پژوهشگران حوزه باتری لیتیومی برگزار شد.
اولین سخنران مراسم افتتاحیه، دکتر یونسیان (رئیس دانشگاه) بود که با خیر مقدمگویی به حاضران و تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان و درود به ارواح شهدا به ویژه شهید جمهور، در خصوص اهمیت باتری لیتیومی در ایران و جهان سخن گفت. وی موضوع باتری لیتیومی و ذخیرهسازی انرژی را از مهمترین گلوگاههای صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو، هوافضا و صنایع دفاعی معرفی و گفت: مدلهای مختلفی در بومیسازی صنایع ارائه و عملیاتی شده، اما مدل موفق دنیا، پرداختن به نقاط گلوگاهی صنعت است تا کل صنعت.
رئیس دانشگاه گفت: در حوزه خودرو، اولین گلوگاه اصلی بحث باتری و ذخیرهسازی انرژی است و این موضوع به طور اهم در حوزه دفاعی نیز خود را نشان میدهد. وی افزود: از بُعد فلسفی، ذخیرهسازی انرژی معنای متضادی در خود دارد چرا که انرژی با دینامیک و حرکت همراه است و ذخیرهسازی آن پیچیده به نظر میآید.
رئیس دانشگاه در بخش دوم سخنان خود با تقدیر از اهتمام جدی سازمان توان به حوزه باتری لیتیومی و ارتباط آن با دانشگاهها، پایهگذاری پژوهشکده باتری لیتیومی در دانشگاه علم و صنعت با مشارکت این سازمان را از اقدامات موثر ارتباط صنعت و دانشگاه برشمرد.
دکتر یونسیان با اشاره به پتانسیل دانشگاه علم و صنعت ایران و سابقه همکاری آن با صنایعی مانند صنایع دفاعی؛ تاسیس و راهاندازی دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران در قریب به ۲۰ سال قبل را با توجه به دستاورها و تربیتشدگان آن، از نگینهای افتخار دانشگاه دانست.
رئیس دانشگاه در خاتمه، با تشکر از زحمات همه برگزارکنندگان این همایش آرزو کرد اولین همایش بینالمللی و دومین همایش ملی باتری لیتیومی، به لحاظ علمی، کنفرانس قابل استفاده و موثری باشد.
دکتر شجاعیفرد (رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه و دبیر همایش)، سخنران بعدی مراسم افتتاحیه بود. وی با اشاره به اینکه این همایش با همراهی جدی سازمان توان، در کنار دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار میشود، به ارایه گزارشی از روند برگزاری همایش طی دو روز پرداخت و گفت: در این کنفرانس ۱۸۰ مقاله پذیرفته شده است که ۸۰ مقاله به صورت شفاهی در چهار نشست موازی ارائه و حدود ۱۰۰ مقاله نیز به صورت پوستری خواهد بود. وی گفت دو سخنرانی کلیدی از دو کشور چین و آمریکا در این همایش پیشبینی شده است و در کنار همایش نیز نمایشگاهی از صنایع مختلف مانند توان، کرمان موتور، سازمان فضایی و شرکتهای دستاندرکار برگزار میشود.
دکتر شجاعیفرد گزارش داد: ۵ کارگاه آموزشی در طی دو روز برگزاری همایش ارائه میشود و مقالات برتر و صنعت برتر باتری لیتیومی پس از داوری، در مراسم اختتامیه معرفی و تقدیر میشوند.
سخنرانی مدیرعامل سازمان توان، معاون فناوری وزارت علوم و رئیس سازمان فضایی ایران، دیگر بخشهای مراسم افتتاحیه اولین همایش بینالمللی و دومین همایش ملی باتری لیتیومی بود.
مهندس نادری شریف (مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع- توان) در سخنانش با بیان اینکه استفاده و تکیه بر سوختهای فسیلی، باعث عقب ماندگی کشور در حوزه تولید انرژی و فناوریهای وابسته شده است، تاکید کرد: باتریهای لیتیومی یک فناوری و محصول راهبردی در دنیاست و باید به سمت این فناوری حرکت کنیم، زیرا که توسعه حوزه انرژی به این فناوری وابسته است.
مدیر عامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع با اشاره به فعالیت این سازمان در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر گفت: سازمان توان، اولین مجموعهای در کشور است که نخستین نسل توربین بادی مقیاس متوسط بومی را طراحی و تولید و از آن در راستای توسعه زیرساختهای انرژیهای تجدیدپذیر و حفظ محیط زیست استفاده کرده است.
رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع با بیان اینکه تهیه و تدوین نقشه راه برای توسعه فناوریهای مرتبط با ذخیره سازها با چگالی انرژی بالا مانند باتریهای لیتیومی بسیار حیاتی است، تصریح کرد: در این مسیر باید برنامهریزی کاملی در راستای تامین زنجیره ارزش این حوزه، از معدن تا بازیافت انجام شود و این مهم نیازمند حمایت دستگاههای مسئول و جلوگیری از خروج باتریهای فرسوده لیتیومی از کشور است.
|