 |
آقای محمدصادق عابدی نژاد دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر بازدیدی طهرانی، روز سه شنبه 97/03/29 از رساله دکتری خود تحت عنوان "تحلیل پاشش سوخت مایع در محفظه احتراق توربین گاز هوایی با رویکرد کاهش آلاینده NOx" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 10:30 روز سه شنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد.
|
چکیده:
هدف از رساله حاضر، تحلیل مشخصههای پاشش سوخت مایع در جریان واکنشی درون محفظه احتراق مدل توربین گاز هوایی با هدف کاهش آلاینده میباشد. برای مطالعه پاشش سوخت مایع و شناسایی پدیدههایی نظیر توزیع، شکست و تبخیر قطرات از نگرش اویلر- لاگرانژی استفاده شده است. در ابتدا جهت تحلیل پدیده پاشش قطرات سوخت مایع به بررسی جریان پاششی غیرواکنشی پرداخته شده است. نتایج مبین این است که در تحلیل عددی حاضر دو پدیده برخورد و شکست ثانویه قطرات روی نمیدهند و در نظر گرفتن محاسبات آنها تاثیری بر توزیع قطر و سرعت قطرات ندارد و صرفاً سبب افزایش هزینههای محاسباتی میگردد. با اینحال، اتصال بین دو فاز گاز و قطرات باید از نوع دوطرفه باشد و حضور قطرات بر جریان فاز گاز تاثیرگذار است. نتایج نشان میدهد که تغییر شرایط هوای ورودی سبب تغییر اساسی در توزیع مشخصههای دینامیکی قطرات میگردد. برای تحلیل مشخصههای جریان واکنشی پاششی، از رهیافتهای آشفتگی متوسطگیری رینولدز ناویر استوکس( )، شبیهسازی گردابههای بزرگ ( ) و شبیهسازی گردابههای جدا شده ( )، مدل انتقال حرارت تشعشعی جهات مجزاء و مدلهای احتراقی اضمحلال گردابه، غیر پیشمخلوط تعادلی و فلیملت به همراه سه مکانیزم مختلف واکنش شیمیایی سوخت کروسین استفاده شده است. مدلسازی به صورت پسپردازش توسط مدل نرخ محدود انجام شده است. نتایج حاکی از این است که بهترین خروجیها از بهکارگیری مدل احتراقی فلیملت، مکانیزم سوخت 26 واکنشی و با رهیافت آشفتگی حاصل میگردند. مدل احتراقی فلیملت به دلیل در نظر گرفتن اثرات غیرتعادلی واکنشی و مکانیزم انتخابی به واسطه تعداد گام واکنشی، گونه احتراقی و انرژی فعالسازی واکنشی متفاوت با دیگر مکانیزمها، توزیع دما، سرعت و غلظت دقیقتری را پیشبینی مینماید. رهیافتهای و علاوه بر کیفیت و دقت بیشتر در پیشبینی توزیع سرعت، دما و غلظت متوسط گونههای احتراقی، از نظر کمیت و تنوع نتایج (نظیر آشکارسازی ساختارهای منسجم جریان، نوسانات سرعت، دما و غیره) نیز نسبت به رهیافت برتری دارند. با اینحال، به دلیل هزینه محاسباتی بالای رهیافتهای و و قابل قبول بودن نتایج رهیافت ، جهت مطالعهی پارامترهای متعدد در شرایط مختلف، از رهیافت و مدل آشفتگی استفاده شده است. در ادامه، به منظور تحلیل پاشش سوخت مایع و میزان آلاینده تولیدی ، پاشش سوخت مایع در شرایط مختلف پاشش و هوای ورودی مطالعه شده است. بهطوریکه اثر هر یک از این پارامترهای متغیر سوخت و هوای ورودی بر دما، قطر قطرات، میزان آلاینده و غیره ارزیابی شده است.
واژههای کلیدی:محفظه احتراق مدل توربین گاز، پاشش سوخت مایع، جریان پاششی واکنشی، آلاینده - شبیهسازی عددی
|