[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشکده::
معرفی افراد::
امور آموزشی::
امور پژوهشی::
فضاهای تحقیقاتی::
اخبار و رویدادها::
پردیس و مجازی::
آیین نامه ها و فرم ها::
تسهیلات پایگاه::
::
اطلاعات تماس

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک

کدپستی: 13114-16846

صندوق پستی: 163-16765

تلفن:9-77491228

فاکس:77240488

پست الکترونیکی:

meresearch@iust.ac.ir

..
سیستم جامع گلستان

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت دانشکده مکانیک را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
   
..
قطب علمی

AWT IMAGE

قطب علمی مکانیک جامدات تجربی و دینامیک

..
کادمان

AWT IMAGE

کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

..
:: 97/04/25 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۴/۲۵ | 
AWT IMAGE

آقای سیدعلیرضا میران دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر منتظری روز شنبه 97/04/30 از رساله دکتری خود تحت عنوان "مدل‌سازی عملکرد دینامیکی توربین گاز صنعتی توسط رهیافت باندگراف" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 15 روز شنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد.

چکیده:

توربین گاز از توانایی قابل توجهی در تولید توان الکتریکی و نیروی محرک مکانیکی درکاربردهای زمینی و تولید نیروی پیشرانش در کاربردهای هوایی برخوردار است. مدل‌سازی ریاضی، نقش مهمی را در طراحی و توسعه سیستم‌های توربین گاز از جمله سیستم کنترل و عیب‌یابی، سیستم استارت و ... ایفا می‌کند. علاوه بر این، مدل‌سازی اجزای مولفه ای توربین گاز نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این رابطه، مدلسازی ماژولار اجزا و سیستم های توربین گاز می تواند سبب ایجاد قابلیت گسترش و توسعه نرم افزارهای تحلیل و طراحی عملکرد توربین های گاز گردد. در این میان، مدل‌سازی توسط رهیافت باندگراف،که براساس انتقال انرژی بین اجزا سیستم عمل می‌کند، می تواند به عنوان یکی از روش ها برای مدلسازی توربین گاز مورد ارزیابی قرار گیرد. مطالعات منابع نشان می دهد، تاکنون تحقیقی که بطور جامع روش باندگراف را در مدلسازی توربین های گاز و سیستم های آن بکار گرفته و آن را مورد ارزیابی قرار دهد صورت نگرفته است.
در این رساله، مدل‌سازی عملکرد دینامیکی توربین گاز صنعتی و سیستم‌های مرتبط با آن توسط رهیافت باندگراف انجام شده است. برای این منظور، در گام نخست با به‌کارگیری رهیافت باندگراف، مدل اجزای مولفه ای توربین گاز تهیه گردیده است. در گام دوم، مدل ایجاد شده، با در نظر گرفتن دو زیر سیستم توربین گاز شامل سیستم استارتر الکتریکی و سیستم کلاچ برای توربین گاز صنعتی با توجه به مدل باندگراف، توسعه داده شده است و توانایی رهیافت باندگراف در مدل‌سازی سیستم‌های جدید مرتبط با توربین گاز ارزیابی گردیده است. در گام سوم، مدلسازی یک توربین گاز هوایی شامل موتور توربوجت و سیستم استارت آن و همچنین کاربرد آن در پرنده جت کواد توسعه داده و صحت سنجی شد. مدلسازی بر اساس رهیافت باندگراف از روش ماژولار فرصتی برای شبیه‌سازی رفتار سیستم‌های توربین گاز در حال بهره‌وری و همچنین طراحی سیستم‌های جدید مرتبط با آن، بدون نیاز به مدل‌سازی دوباره کل سیستم فراهم می‌سازد.
در بخش صحت سنجی نتایج حالت گذرا، نتایج شبیه‌سازی مدل باندگراف توربین گاز صنعتی با مدل نرم افزار GSP، به ازای یک پروفیل بارگذاری مشخص، مقایسه شده است. در این ارزیابی ، عملکرد مدل‌های باندگراف و GSP را در تخمین پارامترهای  EGT, NGG, CAMF با یکدیگر مقایسه گردید. ماکزیمم درصد خطای این پارامترها 2.17 درصد مربوط به EGT می‌باشد. این موضوع بیانگر دقت خوب نتایج شبیه‌سازی‌های صورت گرفته است. نتایج مدل‌سازی حالت پایا توربین گاز نیز با نتایج تست تجربی توربین گاز صحت سنجی شده است. به منظور ارزیابی نتایج شبیه‌سازی ، پروفیل بارگذاری توربین در شرایط دمایی مختلف که توسط شرکت سازنده توربین تعیین شده، در مدل به کار گرفته شد. مدل باندگراف با خطای میانگین 0.74% دقت رضایت‌بخشی در تخمین دبی جرمی خروجی از توربین گاز داشته است. خطای میانگین تخمین بازدهی حرارتی توربین در بازه بارگذاری (۵۰-۱۰۰٪) نیز حدود 2.25% است. همچنین در بخش موتور هوایی، نتایج شبیه‌سازی مدل باندگراف موتور هوایی (توربوجت) و سیستم استارتر الکتریکی آن با نتایج تست تجربی موتور مقایسه شده است. بدین منظور، بستر تست تجربی یک موتور توربوجت کوچک فراهم گردیده است. در ادامه سیستم مانیتورینگ، جهت داده برداری از موتور توسعه داده شده و داده های تجربی ذخیره گردیده است. در نهایت، نتایج شبیه سازی حالت پایا و گذرای موتور با نتایج تست تجربی صحت سنجی شده است. این مقایسه بیانگر دقت قابل قبول رفتار مدل در تخمین پارامترهای RPM و EGT می باشد.
نتایج این تحقیق نشان می دهد روش باندگراف می‌تواند برای ایجاد و توسعه کتابخانه‌ای از مدل‌های انعطاف‌پذیر از اجزای مولفه ای و سیستم های توربین گاز در فازهای مختلف عملکردی مورد استفاده قرار گیرد. توجیه نهایی این روش برای مدل‌سازی شیءگرای توربین گاز و سیستم‌های آن، بر اساس توانایی آن به منظور قابلیت گسترش و توسعه نرم افزار می باشد. روش باندگراف، قادر است سیستم‌هایی که رفتار غیرخطی داشته و با حوزه‌های مختلف انرژی (سیستم‌های مکانیکی، هیدرولیکی، الکتریکی، پنوماتیکی، ترمودینامیکی) در ارتباط هستند را مدل نماید.
 
کلمات کلیدی:                                    
توربین گاز صنعتی، رهیافت باندگراف، مدل‌سازی ماژولار ، موتور هوایی(موتور توربوجت)، سیستم استارتر الکتریکی، سیستم جت کواد، سیستم کلاچ.
 

دفعات مشاهده: 286 بار   |   دفعات چاپ: 5 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/04/20 دکتر مجید سیاوشی سردبیر مدعو ویژه نامه مجله ISI ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۴/۲۰ | 

بنا به دعوت سردبیر ارشد مجله Journal of Central South University، دکتر مجید سیاوشی به عنوان سردبیر مدعو (Lead Guest Editor)، مسئولیت فراخوان و مدیریت فرآیند داوری در ویژه نامه این مجله در زمینه «نانوسیالات» را به عهده گرفت.

در این ویژه نامه حدود 20 مقاله در نسخه آوریل یا می سال 2019 منتشر خواهد شد. این دعوت پیرو مقالات متعددی صورت گرفت که توسط پژوهشگران «آزمایشگاه دینامیک سیالات چند فازی کاربردی» در طی سالیان اخیر در زمینه نانوسیالات منتشر شده است. لازم به ذکر است که مجله فوق الذکر توسط انتشارات Springer منتشر می گردد و در سال 2017 دارای ضریب تاثیر 0.761 و شاخص کیفی Q2 در زمینه علوم مهندسی می باشد.

دفعات مشاهده: 358 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/04/09 اسامی دعوت شدگان به مصاحبه اختصاصی آزمون دکتری سال 97 ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۴/۱۰ | 

پیرو برگزاری مصاحبه دکتری سال 97 دانشکده مهندسی مکانیک، بدینوسیله از نامبردگان ذیل دعوت به عمل می آید روز دوشنبه مورخ 97/04/11 از ساعت 8 الی 11 جهت تکمیل مراحل مصاحبه در دانشکده مهندسی مکانیک حضور بهم رسانند. بدیهی است عدم مراجعه به منزله انصراف از مرحله بعدی بوده و مسئولیت آن به عهده داوطلب می باشد.

دفعات مشاهده: 1028 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/04/05 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۴/۵ | 
AWT IMAGE

آقای محمدعلی هراتی دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر بیدآبادی، روز چهارشنبه 97/04/06 از رساله دکتری خود تحت عنوان "احتراق تصادفی ابر ذرات" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 10 صبح روز چهارشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد.

چکیده:

در این پایان نامه به مدلسازی احتراق تصادفی و نحوه انتشارشعله میان ابر ذرات ارگانیک و غیرارگانیک پرداخته شده است و ابعاد مختلف احتراق تصادفی ذرات با ارائه دو مدل تحلیلی ریاضی جدید مورد مطالعه قرار گرفته است. به این ترتیب که برای نخستین بار ایده مدل کردن احتراق تصادفی در ابر ذراتارگانیک با شرایطی که دمای ذرات درطول ناحیه پیشگرم متغیر و تصادفی است مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین در مدل احتراق تصادفی ذرات غیر ارگانیک، فرضشده که قطر ذرات متغیر است و حل معادلات حاکم در دو ناحیه پیشگرم و احتراق انجام شده است. بمنظور تشریح فرایند مدلسازی معادلات حاکم در هر ناحیه نوشته شده و در نهایت معادلات جبری برای پیش بینی سرعت سوزش ودمای شعله بدست آمده است. این نوشتار در دو بخش به انجام رسیده است. بخش اول (فصلهای سوم و چهارم) به مدلسازی و تحلیل احتراق تصادفی ذرات ارگانیک اختصاص دارد و بخش دوم (فصل پنجم) به مبحث احتراق تصادفی ذرات غیر ارگانیک پرداخته شده است.
فصل اول ابتدا مقدمه ای اجمالی در مورد ذرات ارگانیک و غیر ارگانیک، خواص فیزیکی و شیمیایی این دسته از ذرات، احتراق تصادفی ذرات و رفتار احتراقی آنها بیان شده است. فصل دوم به مرور فعالیتهای تحقیقاتی انجام شده توسط محققان در زمینه احتراق ذرات و همچنین کارهای تحقیقاتی در زمینه احتراق تصادفی پرداخته است. فصل سوم به ارائه مدل احتراق تصادفی ذرات ارگانیک اختصاص دارد. فرض بر این است که ذرات ارگانیک در ناحیه پیشگرم تبخیر میشوند تا به حالت سوخت گازی در آیند. همانطور که در این فصل آمده، حجم ذرات تبخیر شده تابعی از پارامترهای قطر،چگالی عددی ودمای ذرات میباشد. ساختار شعله به سه ناحیه پیشگرم، ناحیه حدی واکنش و ناحیه پس از شعله تقسیم بندی شده است و معادلات حاکم در هر ناحیه حل شده اند. در بخش نتایج این فصل پارامترهای مهم در انتشار شعله میان ابر ذرات ارگانیک از جمله پروفیل سرعت و دمای شعله بصورت تابعی از غلظت ذرات و همچنین اثر قطر ذرات بر روی سرعت سوزش و دما مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم تحلیل تلفات حرارت، پدیده باز گردش گرما و اثرات اعداد بدون بعد موثر بر روی فرایند احتراق بررسی شده است. درفصل پنجم، به مدلسازی احتراق مخلوط تصادفی ذرات غیر ارگانیک پرداخته شده است. برای نزدیکتر شدن این مدلسازی به حالت واقعی،فرض شده است قطر ذرات متغیر باشد که برای تایید این فرض نتایج بدست آمده با نتایج تجربی مقایسه شده است. سرعت سوزش و دمای شعله حاصل از این مدل با نتایج تئوری حالت تک سایز و نتایج تجربی که ذرات قطر متغیر داشته اند، مقایسه شده است. دستاورد تحقیق حاضر در مقایسه با مطالعات گذشته، ارائه یک مدل احتراق تصادفی در ذرات ارگانیک و غیر ارگانیک، مطالعه پارامترهای مهم ازجمله مقاومت دمایی ذره، عدد لوییس مخالف یک، تلفات حرارتی و بازگردش گرمایی می باشد. همه جزء مواردی هستند که منجر به بهبود نتایج حاصل از این مدل به نتایج تجربی واقعی میگردد. بنابراین مدلسازی احتراق مخلوط تصادفی ذرات برای یک نمونه از ذرات ارگانیک و غیر ارگانیک (لایکوپودیوم و آهن) انجام شده است و نتایج حاصل شده با اطلاعات موجود در منابع مقایسه شده است.
واژه‌های کلیدی: احتراق تصادفی؛ ذرات ارگانیک؛ ذرات غیرارگانیک؛ لایکوپودیوم؛ آهن؛ سرعت سوزش؛ دمای شعله
 

دفعات مشاهده: 534 بار   |   دفعات چاپ: 6 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: 97/03/30 سخنرانی کلیدی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۳/۳۰ | 
AWT IMAGE

بنا به دعوت رییس کنفرانس IC4M، دکتر مجیدرضا آیت اللهی مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی خستگی و شکست دانشکده مهندسی مکانیک به عنوان سخنران کلیدی، بخشی از یافته های اخیر پژوهشگران آزمایشگاه را در این کنفرانس ارائه نمود.

کنفرانس بین المللی IC4M به صورت سالیانه در حوزه تخصصی مهندسی مکانیک برگزار می گردد که محل برگزاری آن در سال جاری میلادی شهر بارسلون اسپانیا بوده است.

لازم به ذکر است که علاوه بر دکتر آیت اللهی، آقایان پروفسور مارتین پاویر از دانشگاه بریستول انگلستان، پروفسور دناوارا رییس مرکز بین المللی روش های محاسباتی در مهندسی (از کشور اسپانیا) و پروفسور روکسودو از دانشگاه هنگ کنگ سایر سخنرانان کلیدی کنفرانس فوق الذکر بوده اند.

دفعات مشاهده: 500 بار   |   دفعات چاپ: 9 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: 97/03/29 برنامه زمانبندی مصاحبه تخصصی دوره دکتری 97 - ۱۳۹۷/۳/۲۹ -
:: 97/03/23 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۳/۲۳ -
:: 97/03/19 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۳/۱۹ -
:: 97/03/05 برگزاری دوره آموزشی - ۱۳۹۷/۳/۵ -
:: 97/02/31 قابل توجه داوطلبان مصاحبه تخصصی دوره دکتری 97 - ۱۳۹۷/۲/۳۱ -
:: 97/02/27 دفاعیه دکتری - ۱۳۹۷/۲/۲۶ -
:: 97/02/24 سخنرانی علمی - ۱۳۹۷/۲/۲۴ -
:: 97/02/09 کسب عنوان پایان نامه برتر انجمن مهندسان مکانیک ایران - ۱۳۹۷/۲/۹ -
:: 97/02/01 سخنرانی علمی - ۱۳۹۷/۲/۱ -
:: 97/01/28 اعطای نشان حکمت به آقای دکتر هاشمی نژاد - ۱۳۹۷/۱/۲۸ -
School of Mechanical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 76 queries by YEKTAWEB 3731