 |
آقای صابر محمدی دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر نوری، روز چهارشنبه 97/01/29 از رساله دکتری خود تحت عنوان "توسعه الگوریتم طراحی هیدرودینامیکی سیستم های رانش CRP و پمپ جت CRP برای سامانه های پر سرعت زیرسطحی،" دفاع خواهد کرد.این جلسه ساعت 17 روز چهارشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد.
|
چکیده:
بر همگان واضح و مبرهن است که سامانههای حمل و نقل دریایی قابلیت حمل بار با ظرفیت بالا در مسافت طولانی را با صرف کمترین میزان انرژی دارا هستند. همین مساله موجب شده است که امروزه بیش از 85 درصد ظرفیت تجارت جهانی توسط این سامانهها جا به جا شود. علیرغم این مزیت، این روش حمل و نقل دارای محدودیتهایی در سرعت عملکردی، برد عملیاتی و ذخیره انرژی است که تمامی آنها میتوانند با تکیه بر ارتباط بین سرعت، نیروی پسا و مصرف انرژی، به سیستم رانش زیرسطحی به عنوان یک گلوگاه فناورانه مرتبط شوند.از نظر هیدرودینامیکی میتوان سیستمهای رانش را به دو دسته عمده تقسیم بندی نمود. دسته اول، سیستمهای رانش مربوط به سامانههایی هستند که وجود سامانه تأثیر اندکی بر روی سیستم رانش دارد که شامل بسیاری از شناورها مانند فله برها، نفت کشها، یدک کشها و ... میشود. امروزه تکنولوژی مرتبط با این دسته توسعه قابل قبولی یافته و به بلوغ کافی رسیده و تجاری سازی شده است. دسته دوم سیستمهای رانش مربوط به سامانههایی هستند که وجود سامانه تأثیر قابل توجهی بر روی سیستم رانش دارد که دربردارنده زیرسطحیها و شناورهای پرسرعت میباشند و بسیاری از مسائل باز تحقیقاتی در این حوزه قرار دارند. فلذا توسعه الگوریتم طراحی هیدرودینامیکی سیستم رانش ویژه سامانههای پر سرعت زیرسطحی به عنوان محور اصلی این پژوهش قرار گرفته است. سیستمهای رانشی که بر روی سامانههای زیرسطحی پر سرعت دیده شدهاند عمدتاً از نوع پروانهای میباشند. این سیستمهای رانش به شدت تحت تأثیر جریان دنباله پاشنه زیرسطحی قرار دارند. فلذا باید بتوان سیستم رانش پروانهای را به منظور نصب در پاشنه زیرسطحی پرسرعت به صورت خاص طراحی نمود. برای این منظور میتوان از پروانه گام ثابت، پروانه غلاف دار، CRP و پمپ جت استفاده کرد. به منظور انتخاب نوع سیستم رانش از بین موارد نام برده شده باید به الزاماتی پاسخ داده شود که شامل کاربرد سامانه، سرعت پیشروی سامانه، ضرورت بالانس گشتاور، اهمیت انتشار نویز آکوستیکی، اثرات سطح آزاد و برد عملکردی میباشد. در این تحقیق، سامانه پرسرعت کوتاه برد با ضرورت بالانس گشتاور و اهمیت بالا در انتشار نویز آکوستیکی به منظور عملکرد در آبهای عمیق مد نظر قرار دارد که سیستمهای رانش مناسب برای این منظورCRP و پمپ جت CRP میباشند. در این تحقیق به توسعه الگوریتم طراحی هیدرودینامیکی این سیستمهای رانش پرداخته شده و نتایج طراحی این سیستمها بر روی یک بدنه نمونه ارائه شدهاند. این پژوهش با تکیه برروشهای عددی (CFD/FEM) به منظور بررسی رفتارهای هیدرودینامیکی و سازهایسیستمهای رانش و نیز کوپل این دوحوزه با یکدیگر انجام گرفته است.
واژههای کلیدی: سیستم رانش، سامانه زیرسطحی پرسرعت، سی آر پی، پمپ جت سی آر پی |